Calitatea aerului din grădinițe și școli
150 150 admin

Alegerea grădiniței sau școlii este cu adevărat o provocare pentru părinți. Dintre toți factorii care influențează acesată alegere, unul este aproape întotdeauna omis, deși ar putea fi cel mai important, calitatea aerului interior. Deși există legi la nivel european, care limitează nivelul de poluare al aerului, aceste limite nu doar că nu se respectă, ci nu sunt nici măcar cunoscute. Elevii petrec 6-9 ore în sala de clasă. De ce ar trebui să ne facem griji pentru aerul pe care îl respiră în tot acest timp?

Organizația mondială a sănătății a declarat poluarea aerului ca fiind cea mai mare amenințare la adresa sănătății, venită din mediul înconjurător. Este de asemenea asociată cu toate cele 5 cele mai comune cauze de deces. Trebuie de asemenea menționat faptul că cei mici sunt mult mai puternic afectați de poluarea aerului, decât adulții. Câteva din efectele nocive sunt afectarea dezvoltării normale ale plămânilor, secreții nazale, iritații ale ochilor, dureri de gât, atacuri de astm, infecții, cancer la plămâni și multe altele. Poate vă surprinde faptul că poluarea aerului afectează în mod direct și negativ coeficientul de inteligență și implicit rezultatele academice. Însă nu putem ignora numeroasele studii făcute de țări care investesc în viitorul lor. Aceste țări investesc sute de milioane de dolari în fiecare an, pentru a avea copii mai sănătoși și mai deștepți. În momentul de față, guvernul României se ocupă de lucruri ”mai importante”, așa că această responsabilitate cade pe umerii părinților cărora le pasă. Care sunt factorii care influențează calitatea aerului interior și cum îl putem îmbunătăți?

Curățenie și igienă

Primul pas este să verifici cât de curată este sala de clasă și școala în general (este posibil ca primele zile să fie foarte curat, dar acest standard să nu se păstreze dealungul anului școlar). Caută urme de:

Mucegai: Verifică dacă sunt pete de umezeală pe pereți. Scurgeri în instalația de apă, acoperiș, sau ferestre de proasta calitate pot duce la umezeală excesivă, un mediu ideal pentru mucegai. Mucegaiul poate declanșa astmul.

Praf: Praful poate declanșa astm și alergii. Școlile trebuie să folosească preșuri de calitate, cârpe din micro fibră și alte strategii pentru a limita nivelul de praf.

Ventilație: Schimbul de aer previne acumularea de poluanți în sala de clasă. Aceasta trebuie aerisită periodic.

Pesticide: Dacă în sala de clasă există plante, acestea nu trebuie tratate cu soluții chimice. De asemenea, locul de joacă trebuie ferit de pesticide și alte substanțe nocive.

Produse de curățenie: Află ce produse de curățenie se folosesc. Dacă folosesc produse industriale, e aproape sigur că au un conținut ridicat de chimicale care afectează plămânii copiilor, mai ales dacă deja sunt sensibili. De multe ori, școlile nu știu cât de nocive sunt aceste produse și sunt dispuse să le schimbe dacă părinții cer acest lucru. Caută produse BIO care să nu conțină: Acetaldehyde, Benzene, Butoxyethanol , Ethanolamine, Formaldehyde, Hexane, Perchloroethylene, Sodium hydroxide, Styrene, Trichloroethylene, Volatile Organic Compounds (VOCs).

Cu 10% din copii suferind de Astm Bronșic și cancerul infantil tot mai des întâlnit, aceste produse nu au ce căuta în apropierea copiilor. Unul din brandurile folosite în SUA și Canada, care este prezent și în Romania, este Attitude.

Locația și aglomerația umană

Dacă școala se află într-un oraș aglomerat, iar în jurul școlii sunt străzi cu trafic de mașini, nivelul de NOx (noxe auto) de afară va intra inevitabil și în sălile de clasă, influențând extrem de mult calitatea aerului. De asemenea, este sala de clasă îndeajuns de încăpătoare încât să acomodeze toți elevii? Dacă într-o sală de clasă sunt prea mulți elevi, nivelul de CO2 va fi deosebit de mare și acesta va limita viteza de gândire și reacție a copiilor. Totuși, numărul limitat de locuri în grădinițe și școli împinge atât conducerea cât și părinții spre compromisuri. Ce se poate face în cazul în care reducerea numărului de elevi din sala de clasă este imposibilă?

Schimb de aer : Sala de clasă trebuie aerisită periodic. Este de preferat ca schimbul de aer să nu se facă la ore de vârf, când traficul este aglomerat. De asemenea, atunci când vremea permite, copiii trebuie încurajați să iasă afară. În pauze, ușa sălii trebuie lăsată deschisă.

Tehnologie: Preluând exemplul Coreei de Sud și Angliei, se pot instala sterilizatoare de aer care neutralizează Noxele auto, CO2 și alte substanțe din aer. Tehnologia de ultimă generație, și singura prezentă în Romania este deținută de Radic8.

Alte surse de poluare

Asigurați-vă că în sala de clasă nu se folosesc odorizante sau parfumuri de cameră. Nu vă lăsați convinși de etichetele verzi și cu flori, aceste produse conțin chimicale, nu plante. Dacă există un plan de modernizare al clasei, cereți conducerii să nu folosească lacuri și alte finisaje care emană substanțe precum formaldehida, un carcinogen foarte periculos. Vorbiți cu ceilalți părinți și propuneți ca staționarea vehiculelor în curtea sau în apropierea școlii să fie interzisă. Acest lucru va reduce semnificativ nivelul de noxe auto și CO2 din zonă, și implicit din sălile de clasă.

Școlile există pentru și datorită copiilor.

Nu aștepta ca școala să facă aceste demersuri pentru copilul tău. Ia atitudine!

PS: Sigur că pare greu să schimbi ceva în sistemul de învățământ românesc, dar determinarea părinților nu poate fi oprită. Ca model sunt școlile și grădinițele din Cluj-Napoca ce au reușit să educe copiii și învățătorii despre efectele negative ale poluării aerului, și au înlocuit produsele de curățenie industriale cu produse ecologice și au instalat sterilizatoare de aer Radic8.